Wednesday, June 23, 2010

Betul-betul

Pagi tadi Maknjang dengar rancangan motivasi pagi kat Radio Ikim. Ini memang rancangan kegemaran Maknjang pada pukul 7:30 pagi setiap hari. Kalau boleh Maknjang will try not to miss it. Kandungan motivasi pagi ini amat menarik pada pandangan Maknjang. Sinopsisnya adalah seperti berikut.

Jika kita ingin berjaya, kita perlulah membuat kerja yang betul dengan betul-betul. Membuat kerja yang betul adalah mengikut SyariatulLah, iaitu:-

1. Wajib - jangan ditinggalkan
2. Haram - mesti dijauhkan
3. Sunat - patut dilakukan
4. makruh - hendaklah dijauhkan
5. Harus - jika dibuat, jadikan ia sebagai ibadah. This is interesting. I never thought about it this way. I mean, I always thought, if it is perkara yang harus, just do it or don't do it lah. No hal. But if you niatkan sebagai ibadah, even perkara harus boleh mendapat pahala, not just the wajibs and the sunats. For instance, makan is harus, niat sebagai ibadah, kalau tak makan, tak ada tenaga untuk mengerjakan yang wajib dan yang sunat. Senaman is harus, but if niatkan senaman untuk tingkatkan kesihatan demi untuk dapat beribadah dengan sempurna, dah jadi satu ibadah. Oh, the beauty of Islam.

So buat kerja yang betul iaitu dengan menurut syariatuLLah. Dan bila buat kerja yang betul, buatlah betul-betul, dengan mengikut sunatuLLah or hukum Allah or hukum alam like gravity, ada siang, ada malam. all those things lah. So how to buat kerja yang betul, betul-betul? Say for instance you plant crops and you pray to Allah for hasil yang baik, that is kerja yang betul. But if you did not do it betul-betul, i.e. ensuring that your crops get enough water, enough sun, free from pests... sunatuLlah is, in order for crops to grow, they need enough water, sun, nutrients etc, mana dak ada hasil, correct.

The thing about sunatuLlah is, Einstein maybe the one who discovered gravity, f=ma or
e=mc2 but Allah yang dah aturkan semuanya begitu.


So takat tu sajalah yang Maknjang ingat.


Wallahhu'alam

No comments:

Post a Comment