Wednesday, February 24, 2010

La Tahzan, Don't be Sad...

I do not want to be sad for Allah swt has already said ’No calamity befalls on earth or in the yourselves but is inscribed in the Book of Decrees – before We bring it into existence’’ (Qur’an 57:22). I have to have patience and faith. I believe Allah has something better in store for me. I just have to be patient. Be patient. Be patient. And have faith that something better awaits, insyaAllah.

Bukankah Allah swt telah berfirman, "Berdoalah kepadaKu, nescaya akanKu perkenankan"

Di depan Kaabah, aku telah memohon berulang-ulang kali, Ya Allah, permudahkanlah urusan dunia dan akhiratku Ya Allah. Permudahkan lah urusan ku dalam mencari rezeki yang halal di mukabumiMu ini Ya Allah. Ya Allah, perbaikilah hubunganku dengan majikanku. Permudahkanlah bagiku Ya Allah Ya Rahman Ya Rahiim Ya Rabbal 'alamiin.

Aku juga telah berdoa berulang-ulang kali, Ya Allah ampunilah segala dosa-dosaku, dosa kedua ibubapaku, dosa abang-abangku, adik-adikku, ipar-iparku dan semua anak-anak saudaraku. Eratkan hubungan kekeluargaan kami. Tanamkan rasa cinta, kasih dan saling faham memahami diantara kami Ya Allah.

Aku yakin, sebelum Allah swt memperkenankan permintaan-permintaanku, aku harus melakukan bahagianku. Yakin dan sabar. Syukur dan sabar.

Aku yakin, Allah swt lebih mengetahui apa yang baik untuk diriku. Aku yakin segala apa yang sedang berlaku kepada diriku ini adalah ujian Allah swt keatasku untuk melatih aku terus mendekatkan diri padaNya. Ketika berada di kota suci Makkah dan Madinah, semangat melakukan amalan-amalan sunat amat tinggi. Muhasabah Haji - menjaga haji - apa sudah jadi setelah pulang semula ke tanah air. Ini lah sebabnya Allah swt turunkan ujian-ujian ini agaknya. Terlalu banyak meminta-minta kepada Allah swt tetapi amat kurang beribadat.

Ya Allah ya Tuhanku, jika segala ujian yang Engkau beri pada ku ini adalah balasan kepada dosa-dosaku, aku pohon Ya Allah, ampunilah segala dosa-dosaku Ya ALlah. Siapalah aku Ya Allah tanpa pengampunan dan keredhoanMu Ya ALlah. Ya Allah jika segala ujian dan cabaran ini adalah sebagai peringatan untuk aku mendekatkan diri kepadaMu Ya Allah, tiada dapat ku gambarkan kesyukuranku kepadaMu Ya Allah. Alhamdulillah, Maha Suci Allah.

No comments:

Post a Comment